לקסוס, מותג היוקרה של טויוטה, נכנס אל עולם הרכב החשמלי באיחור יחסי ובשלב זה בקנה מידה קטן – ממש כמו טויוטה עצמה.

לקסוס הציגה רכב חשמלי ראשון – גרסה חשמלית לרכב הפנאי הקומפקטי UX, הלא היא UX300e – בסוף 2020, אבל אס לקסוס כבר הייתה בדרך לשלב הבא. קונספט LF-Z Electrified נחשף במרץ 2021, ודגם חשמלי חדש שתוכנן כך מהיסוד, RZ, הוכרז בסוף אותה שנה. באפריל 2022 הוצג באופן רשמי RZ450e – וחודשיים מאוחר יותר ניתן היה להזמין את הדגם החדש שיגיע לישראל בשנה הבאה.

לקסוס RZ מבוסס על הרצפה החשמלית E-TNGA אותה הוא חולק עם הדגם החשמלי של טויוטה, bZ4X, ויש לו בסיס גלגלים זהה. עם זאת, ממדי המרכב של RZ גדולים יותר, ולדגם זה גם יתרונות בתפוקה ובביצועים; בגרסת ההנעה הכפולה ל-RZ 313 כ"ס, כ-45% יותר מאשר בזאת שבטויוטה.  

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

בין לבין נפגשנו לשיחה בזום עם המעצב הראשי של לקסוס, קויצ'י סוגה ומעצב החלק החיצוני של RZ דאיצ'י, לשיחה על עיצוב בעידן הרכב החשמלי, קווים ייחודיים בדגם החדש, וגם על ההגה יוצא הדופן שיש בדגם.

הזדמנויות
יש יתרונות ברורים לכניסה מוקדמת לתחום מסוים (רכב חשמלי, למשל), יש יתרונות גם בכניסה מאוחרת לאותו תחום. המאחרים יכולים להתבונן בריחוק מסוים על מה שקורה, ללמוד ולצאת לדרכם עם מערך תובנות שלא היה קיים בתחילת הדרך.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

חלק מאותן הבנות משותפות לכל מי שעוסק בעיצוב הרכב החשמלי, מכיוון שאלה נובעות מהמהות שלו – אם היצרן החליט ללכת בדרך הזאת מלכתחילה; יש כאלה שמשמרים דווקא את התכנון החיצוני והעיצוב הבסיסי של דגמים מוכרים.

כך למשל ההחלטה והביצוע בדבר תכנון ועיצוב של דגם חשמלי בהשוואה לדגמים רגילים בהתייחס לכך שלחשמלי רצפה המאפשרת בסיס גלגלים גדול יותר, ומכאן מרחב נרחב באורך קטן.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

מכסה תא המנוע יכול להיות נמוך בהרבה והתא עצמו קטן משמעותית. רכב חשמלי אינו צריך שבכה – ויש כאלה שמשמרים מרכיב זה כאלמנט עיצובי בולט בכל זאת, כזה בממדים סמליים או מעצבים את החזית בלעדיה.

דבר הסטודיו
"מעבר לחשמול מאפשר ביטוי חדש", אמר סוגה, "הרכב החשמלי מאפשר פרופורציות אחרות, לביטוי עיצובי שהוא מאוד חשוב, וגם לשיפור השימושיות".

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

"לקסוס רוצה להיות ייחודית בתחומה", והדגם החדש אמור להפגין זאת באופן בולט המדגיש אנרגיה. עם זאת הדגם צריך להביא עמו אלגנטיות, להוות במובנים מסוימים המשך לקו העכשווי של המותג – ועם זאת להיות חדשני.

לקסוס רוצה להימנע מקווים רגילים, אך מודעת לכך שעיצוב ייחודי יכול להתיישן בקלות, כך שהמותג רוצה למקם את עצמו בין שני קצוות אלה.

הדגם הזה מבטא גם המשכיות עם דגמי לקסוס. בבסיסו, גם לו עיקרון עיצובי הנקרא 'L finesse', שזה האופן בו בלקסוס מטפלים במשטחים והמעבר הלא-צפוי בקווים. זה לא רק העיצוב עצמו אלא גם תהליך העיצוב כולו.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: נועם עופרן

כך למשל ב-LC שהוא רכב אלגנטי בבסיסו, יש קווים מוארכים אך בו זמנית גם מרכיבי עיצוב המדגישים חוזק. המרכיב החסון בדגם החדש ימצא ביטוי גם בדגמים הבאים, אומר סוגה, יהיה בהם יותר 'קאייזן'. המומנט הרב ברכב כזה משמש אף הוא השראה לעיצוב.

"בדגם הזה הדבר נעשה באמצעות יצירת מתח רב בקווים", וכאן מצביע סוגה על החלק האחורי של RZ. "הקווים זורמים, חדים, שריריים". הכי יפה הם הקווים על מכסה המנוע, אבל הכי יפה גם הוא החלק האחורי שהוא גם חד, גם מוגבה בגלל הסוללות.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

חווית הנהיגה ברכב כזה, שהיא מאוד טבעית אך גם ביצועיסטית, משפיעה אף היא על המרכיב הזורם בעיצוב. שילוב של 'אין-שבכה' באמצע ושל כזאת בצדדים מתחת לפנסים יוצר מופע מודגש וגם מחבר את RZ לדגמי לקסוס.

קימורה מצטט את ואטאנאבה, המהנדס הראשי של לקסוס, שאמר שעבורו ההשראה לרכב ולביצועים באה מהצ'יטה.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

העולם הפנימי
"שפת עיצוב הפנים של לקסוס, 'טאזונה', מוצאת ביטוי כאן – ובאופן מודגש יותר" אומר קויצ'י, במרכז בולטים קונסולה בשתי קומות ומסך גדול מאוד, "ו-RZ הוא מאוד מוכוון עיצוב, מה שמוצא ביטוי אפילו בפתחי המיזוג המופנים כלפי מעלה". בין השאר יש לכך ביטוי בעובדה כי ב-RZ אין תא כפפות: "רצינו ליצור מרחב פתוח ביותר ככל שניתן", אומר סוגה.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס

אבל כמובן, המרכיב הייחודי בסביבת הנהג הוא ההגה הקטום (הגה רגיל מוצע אף הוא) הפועל על-חוט וללא חיבור מכני; החלק העליון של ההגה האליפטי הזה פתוח, ממש חריג במכוניות, מאוד מקובל במטוסים, לא תקני מבחינת הרשויות; גם מגבלות הסיבוב, בעיקר היעדר החיבור המכני.

אלא שבעניין זה מציינים אנשי לקסוס כי כעת דווקא "אין בעיה של רגולציה, כולל באירופה", וכי ההגה קיבל שם את כל האישורים הנדרשים. הם כמובן מפליגים בשבחי המבנה שלו, בעיקר בתרומתו לשדה הראייה.

אין ספק כי נהיגה ברכב עם הגה כזה, תשנה באופן משמעותי את הממשק המיידי בין הנהג לרכב, האופן בו הוא מחזיק את ההגה, מסובב את הרכב והקשר שלהם ולגלגלים.

לקסוס RZ – שיחה עם המעצבים
צילום: לקסוס